2023_02_01_Jamilena4.jpg

Erasmus+ in Andalusia - Arrival in Jamilena

01/02/2023

Twenty-one students from Europagymnasium Kerpen were in Jamilena, Spain as part of the Erasmus+ accreditation programme.

A long, bitterly cold day of travelling lay behind the group as they were finally welcomed in the evening by the families of their exchange partners - in Spanish with kisses and hugs.

The visit from Kerpen could be seen and heard everywhere at the IES de la Grana, which has around 134 pupils, and in Jamilena (population 3,400).

The first day at the school, 30 January, began with a very warm welcome from the children of the primary school near our partner school. The children presented our Kerpen pupils with gifts they had made themselves with various messages, even in German.

Then it was time for the actual project work: the creation of digital and analogue tandems in foreign languages. The aim was to get to know the partner by asking various questions about everyday situations and to learn the respective language (Spanish-English) in the process.

The highlight of the day was undoubtedly the charity gala for the Day of Peace in Jamilena's music hall to raise funds for an organisation for children with cancer. With dancing, magic, singing, theatre and even a contribution from our Kerpen students who sang "Love wins", the day ended with many new impressions and experiences.

The meeting was financed with European funds, because we have important goals: to learn, promote and spread European languages and at the same time open Europe's doors.

After all, we can only communicate if one person speaks the language of another.

[#gallery view:gallery path:/medien/medien/2022-2023/2023_02_01_erasmus_jamilena/]

Erasmus+ in Andalusien - Ankunft in Jamilena

21 Schüler:innen des Europagymnasiums Kerpen befinden sich zurzeit in Jamilena, Spanien im Rahmen der Erasmus+ Akkreditierung.

Ein langer, bitterkalter Reisetag liegt hinter der Gruppe als sie am Abend endlich von den Familien der Austauschpartner in Empfang genommen werden – auf Spanisch mit Küsschen und Umarmung.

In der IES de la Grana mit etwa 134 Schüler:innen und in Jamilena (3.400 Einwohner) ist der Besuch aus Kerpen überall zu hören und zu sehen.

Der erste Tag in der Schule, der 30.01., begann mit einem sehr herzlichen Empfang durch die Kinder der Grundschule in der Nähe unserer Partnerschule. Die Kinder überreichten unseren Kerpener Schülern selbstgebastelte Geschenke mit verschiedenen Botschaften, sogar auf Deutsch.

Danach ging es an die eigentliche Projektarbeit: die Erstellung von fremdsprachigen Tandems digital und analog. Ziel war es, den Partner durch verschiedene Fragen zu Alltagssituationen kennen zu lernen und dabei die jeweilige Sprache (Spanisch-Englisch) zu erlernen.

Der Höhepunkt des Tages war zweifelsohne die Benefizgala zum Tag des Friedens im Musiksaal von Jamilena, um Spenden für eine Organisation für krebserkrankte Kinder zu sammeln. Mit Tänzen, Zauberei, Gesang, Theater und sogar mit einem Beitrag unserer Kerpener Schüler, die "Liebe gewinnt" sangen, endete der Tag mit vielen neuen Eindrücken und Erfahrungen.

Finanziert wird das Treffen mit europäischen Geldern, denn wir haben wichtige Ziele: europäische Sprachen erlernen, fördern und verbreiten und gleichzeitig Europas Türen zu öffnen.

Denn nur wenn eine oder einer die Sprache der anderem spricht, können wir uns verständigen.