2022_11_09_slowenien (1).jpg

Part 2: Erasmus+ in Slovenia

09/11/2022

Tuesday, 8 November 2022

Nothing unites like the joy of doing things together.

Today was a seamless continuation of yesterday's experiences. One part of the group visited a neighbouring school to learn more about the theory and practical benefits of formative assessment, while the other part took part in a workshop on male and female role stereotypes. How do you imagine the perfect man or the perfect woman? What happens if someone does not fulfil this image? These and other questions sparked interesting discussions about gender identity and understanding of roles. Intercultural exchange, reflection on (e-)quality and professional discussions... So much input for everyone involved.

But there wasn't much time to catch our breath, as after a quick refreshment we were already on our way to the university city of Maribor. There we marvelled at the fascinating old town and the impressive facades of the old buildings. To enjoy the natural surroundings, we took the cable car to Pohorje, a ski resort in winter and now a hiking and mountain biking hotspot at over 1000 metres above sea level. Greek, German and Slovenian youngsters marvelled at the fantastic view and made new contacts across national borders. Natalia commented: "I've already made not one, but two new friends."

These were deepened at the final dinner, so that this day was also a complete success. The students used the final return journey by bus to sing the Shakira song "Wakawaka" together. Nothing unites as much as music and the joy of doing things together.

Dominik Kemper for the Erasmus team

[#gallery view:gallery path:/medien/2022-2023/2022_11_09_slowenien/]

Teil 2: Erasmus+ in Slowenien

Dienstag, 8.11.2022

Nichts verbindet so sehr, wie die Freude am gemeinsamen Tun.

Der heutige Tag knüpfte nahtlos an die gestrigen Erfahrungen an. Der eine Teil der Gruppe besuchte eine Nachbarschule, um mehr über die Theorie und den praktischem Nutzen von formativem Assessment zu erfahren, der andere Teil beschäftigte sich in einem Workshop mit männlichen und weiblichen Rollenklischees. Wie stellst du dir den perfekten Mann oder die perfekte Frau vor? Was ist, wenn jemand, diesem Bild nicht entspricht? Diese und andere Fragen stießen interessante Gespräche über Geschlechteridentität und Rollenverständnis an. Interkultureller Austausch, Nachdenken über (E-)Quality und fachliche Diskussionen…So viel Input für alle Beteiligten.

Doch viel Zeit zum Luftholen blieb nicht, da wir uns nach kurzer Stärkung bereits auf den Weg zur Universitätsstadt Maribor machten. Dort staunten wir über die faszinierende Altstadt und die beeindruckenden Fassaden der Altbauten. Um aber auch die Natur zu genießen, ging es mit er Seilbahn auf über 1000m nach Pohorje, im Winter ein Skigebiet, jetzt ein Wander- und Mountainbikehotspot. Griechische, deutsche und slowenische Jugendliche staunten über den fantastischen Ausblick und knüpften länderübergreifende Kontakte. Dazu Natalia: „Ich habe jetzt schon nicht nur eine, sondern gleich zwei neue Freundinnen gefunden.“

Diese wurden beim abschließenden Abendessen noch vertieft, sodass auch dieser Tag als voller Erfolg verbucht werden konnte. Die abschließende Rückfahrt mit dem Bus nutzten die Schülerinnen und Schüler zum gemeinsamen Singen des Shakira Songs „Wakawaka“. Nichts verbindet so sehr, wie Musik und die Freude am gemeinsamen Tun.

Dominik Kemper für das Erasmus Team